Struktura organizacyjna
Organizację i funkcjonowanie Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Piotrkowie Trybunalskim określa regulamin organizacyjny, zatwierdzony przez Komendanta Wojewódzkiego PSP w Łodzi.
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej, zwana dalej komendą miejską, stanowi aparat pomocniczy Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej, zwanego dalej komendantem miejskim. Terenem działania komendy miejskiej jest obszar powiatów: grodzkiego piotrkowskiego i ziemskiego piotrkowskiego. Siedzibą komendy miejskiej jest miasto Piotrków Trybunalski ul. Jagiellońska 11. Komenda miejska w Piotrkowie Trybunalskim jest komendą miejską kategorii III
Wewnętrznymi komórkami organizacyjnymi komendy są:
1. Wydział Operacyjno-Szkoleniowy
Do zadań wydziału operacyjno-szkoleniowego należy w szczególności:
- analizowanie stanu operacyjnego zabezpieczenia na obszarze działania oraz przygotowywanie komendy miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym, w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia działań ratowniczych;
- opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja;
- przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualne przekierowywanie zgłoszeń do właściwych służb;
- koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie silami i środkami zaangażowanymi w działania ratownicze na obszarze powiatów;
- przygotowywanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia jednostek ratowniczo-gaśniczych;
- koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
- zapewnienie funkcjonowania stanowiska kierowania, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksrg na obszarze działania oraz umożliwiające współpracę z WSKR;
- przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej jednostek OSP na obszarze powiatów pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
- planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy miejskiej i ksrg;
- realizowanie funkcji rzecznika prasowego komendanta miejskiego;
- prowadzenie zadań obronnych i ochrony informacji niejawnych określonych w odrębnych przepisach.
2. Sekcja Kontrolno-Rozpoznawcza
Do zadań sekcji kontrolno-rozpoznawczej należy w szczególności:
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń przez przeprowadzanie czynności kontrolno-rozpoznawczych;
- analizowanie stanu bezpieczeństwa powiatów w zakresie zadań realizowanych przez Państwową Straż Pożarną,
- nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
- uzgadnianie sposobów postępowania na wypadek zagrożenia pożarowego i innych miejscowych zagrożeń,
- uzgadnianie sposobów połączenia urządzeń sygnalizacyjno-alarmowych z Komendą Miejską PSP,
- rozpoznawanie możliwości i warunków prowadzenia działań ratowniczych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej,
- wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia,
- organizowanie i prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie upowszechniania i przestrzegania przepisów przeciwpożarowych,
3. Sekcja Kadrowo-Organizacyjna
Do zadań sekcji kadrowo-organizacyjnej należy w szczególności:
- opracowywanie regulaminów, wytycznych i procedur dotyczących służby i pracy w komendzie miejskiej,
- realizowanie polityki kadrowo-płacowej komendanta miejskiego,
- prowadzenie akt osobowych strażaków i pracowników cywilnych,
- organizowanie doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie spraw z zakresu planowania pracy komendy miejskiej,
- organizowanie pracy kierownictwa komendy miejskiej (narady, odprawy, spotkania),
- prowadzenie kancelarii ogólnej i sekretariatu komendanta miejskiego,
- organizowanie współpracy z terenowymi organami administracji publicznej, Zarządem Powiatowym ZOSP RP, innymi instytucjami i jednostkami ochrony przeciwpożarowej prowadzenie biblioteki, archiwum komendy miejskiej i spraw związanych z archiwizacją,
- zapewnienie obsługi strażaków i pracowników cywilnych w zakresie spraw socjalno-bytowych,
- prowadzenie spraw związanych z profilaktyką i ochroną zdrowia oraz ubezpieczeniami zdrowotnymi, społecznymi i innymi,
- współpraca i obsługa emerytów i rencistów komendy miejskiej.
4. Sekcja Kwatermistrzowsko-Techniczna
Do zadań sekcji kwatermistrzowsko-technicznej należy w szczególności:
- planowanie i realizacja inwestycji oraz remontów obiektów oraz zapewnienie utrzymania we właściwym stanie technicznym użytkowanych obiektów i pomieszczeń,
- planowanie potrzeb materiałowo-technicznych,
- sprawowanie nadzoru nad zabezpieczeniem mienia,
- zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, ćwiczeń i szkoleń prowadzonych przez jednostki KSRG,
- prowadzenie obsługi mieszkaniowej, mundurowej i socjalnej strażaków, pracowników cywilnych i emerytów komendy miejskiej,
- prowadzenie spraw inwentaryzacji majątku,
- dokonywanie zakupów sprzętu, paliwa, materiałów i urządzeń niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania komendy miejskiej,
- prowadzenie magazynu w komendzie miejskiej, utrzymywanie w gotowości operacyjno-technicznej pojazdów i sprzętu pozostającego na wyposażeniu komendy,
- nadzór nad wykonywaniem napraw i konserwacją sprzętu ochrony dróg oddechowych, wykonywanie napraw i konserwacji sprzętu łączności,
- prowadzenie kasy realizującej operacje finansowe w komendzie miejskiej,
5. Sekcja Finansów
Do zadań sekcji finansów należy w szczególności:
- planowanie przychodów i wydatków oraz ich realizacja i rozliczanie w zakresie kompetencji przekazanych przez prezydenta miasta,
- planowanie, realizacja i rozliczanie budżetu, oraz środków pozabudżetowych,
- prowadzenie księgowości analitycznej i syntetycznej,
- likwidacja składników majątkowych,
- rachuba płac,
- wewnętrzna kontrola finansowa,
- prowadzenie kartoteki magazynowej,
6. Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza
Do zakresu działania jednostki ratowniczo-gaśniczej należy w szczególności:
- organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczo-gaśniczych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji miejscowych zagrożeń;
- wykonywanie pomocniczych czynności w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń, gdy działaniami kierują inne służby;
- wykonywanie podstawowych oraz specjalistycznych czynności ratowniczych w obszarze chronionym oraz w ramach odwodów operacyjnych w tym z zakresu ratownictwa chemiczno-ekologicznego i wodnego;
- przygotowywanie własnych sił i środków do wypełniania zadań ratowniczych;
- współdziałanie z innymi służbami ratowniczymi w zakresie doskonalenia likwidacji skutków zdarzeń;
- rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych, poznawanie własnego terenu działania, w tym organizacja i udział w ćwiczeniach na obiektach;
- prowadzenie własnego doskonalenia zawodowego;
- realizacja zajęć sportowych.